Araçlardaki amortisörlerin görevi, süspansiyon sistemindeki salınımı yavaşlatarak sürüş konforu sağlamaktır. Amortisör görevini tam olarak yerine getirmiyorsa amortisör arızası meydana gelmiş demektir. Arabaların bu aksamlarının özellikle bozuk yol koşulları nedeniyle kısa zamanda aşınabilmektedir. Aşınma ilerlerken de sürücünün bu durumu hemen fark edemeyebilmektedir. Ancak amortisörün arızalı olup olmadığını anlamanın birkaç basit yöntemi vardır. Özellikle ani fren yapıldığında aracın ön tarafı normalin dışında öne yatıyorsa ve yan rüzgârlardan etkileniyorsa amortisörlerin aşındığı düşünülmelidir. Süspansiyonun çok sert olması durumunda özelliğini kaybetmiş ya da yanlış seçilmiş amortisör vardır. Ayrıca helezonların da hatalı seçilmiş olması muhtemeldir. Çözümü ise yeni amortisörlerle birkaç kilometre yol gidilmesidir. Durum düzelmiyorsa amortisörler değiştirilmelidir. Amortisörün çok yumuşak olma ihtimali de vardır. Bu durumda arızalı amortisör, aşınmış iç parçalar, zayıflamış helezon ya da yanlış seçilmiş amortisör akla gelmelidir. Çözümü ise amortisör ya da helezonların kontrol edilmesi ve gerekirse yenilenmesidir. Yol tutuş zayıfsa bunun nedeni de amortisör değişiminin ardından rot ayarının yaptırılmaması ya da uyumsuz amortisörlerin dengesizliğe neden olmasıdır. Çözümü ise amortisörlerin sürekli çift olarak değiştirilmesidir. En uygunu dördünün birden değişimidir. Ön amortisörlerin değişiminin ardından ön düzen ayarı yaptırılmalıdır. Araçta çökme varsa nedeni kırık ya da yorgun helezonlar, hatalı amortisör seçimi veya kilitlenmiş amortisördür. Böyle bir amortisör arızası meydana geldiğinde özellikle amortisörün kilitlenmesi durumunda tamir değiş değişim gereklidir. Lastiğin düzensiz aşınması ise yanlış lastik basıncı, hatalı rot ayarı, düzgün ya daz asimetrik çalışmayan frenler, çok yumuşak süspansiyon ve aşınmış amortisörlerdendir. Çözümü ise basittir. Öncelikle lastik basıncı kontrol edilmeli, ön takım ayarını yaptırılmalı, amortisörler 20 bin kilometrede bir kontrol ettirilmelidir. Kimi zaman direksiyon titreyebilmektedir. Bunun nedenleri arasında kötü tekerlek balansı ve rot ayarı, dengesiz olarak aşınmış frenler ya da fren diskleri, aşınmış direksiyon amortisörü ile kötü monte edilmiş amortisör gelmektedir. Sorunu ortadan kaldırmak için aşınmış parçalar değiştirilmeli, amortisör montajı kontrol edilmelidir. Yağ kaçağı varsa ilk akla gelen montaj sırasında hasara uğramış amortisör milidir. Ayrıca hasarlı toz tüpü, toz tüpü olmadan monte edilmiş amortisör, aracın çok fazla tozlu ortamda kullanılması, aşınmış keçe, hasarlı amortisör tüpü de yağ kaçağına neden olmaktadır. Onarım için ara tamir ve bakım merkezine başvurulmalıdır. Sık sık amortisör arızası ile karşı karşıya kalmamak için amortisör ve helezonlar kontrol edilmeli ve gerektiğinde değiştirilmelidir. Aracın süspansiyon sisteminin yerine oturması için bir miktar yol gidilmelidir. Amortisör ya da helezonları kontrol edilmelidir.
Yazıyı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.
2019-10-08